10 tips voor een succesvolle start als interim manager

Paulien You Connect
hr compliance interim management legal
Gefeliciteerd! Je start een nieuw project bij een klant als legal, compliance of HR interim manager. Hoe zorg je ervoor dat je onboarding vlot verloopt en dat je van bij het begin impact maakt?

Wij delen 10 praktische tips die je kunnen helpen om succesvol te zijn – vanaf de eerste dag tot aan de evaluatie.

1. Maak een sterke eerste indruk

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Sommige bedrijven hebben je komst goed voorbereid, anderen verwachten dat je meteen in het diepe springt. Neem zelf initiatief om helderheid te creëren over de inhoud van je project en de wederzijdse verwachtingen. Maak je expertisedomeinen duidelijk, zodat je dossiers krijgt die aansluiten bij je ervaring.

2. Stel vragen en maak een actieplan

Klanten verwachten dat je snel operationeel bent. Gebruik de eerste weken om veel te leren en voldoende vragen te stellen. Dit wordt gezien als betrokkenheid, niet als een zwakte. Zet de acties die je de eerste periode wil nemen vast in een actieplan.

3. Toon interesse in het bedrijf

De beste interim managers worden amper als externe consultants ervaren. Zij tonen oprechte interesse in de activiteiten en de organisatie van het bedrijf, en verdiepen zich in de sector. Enthousiasme en leergierigheid worden sterk gewaardeerd.

4. Bouw relaties op

Contact met je belangrijkste stakeholders is cruciaal. Vraag expliciet in het begin naar wie dit zijn en zorg dat je wordt voorgesteld. Maak jezelf zichtbaar, leg contactmomenten vast en sluit af en toe aan bij informele momenten, zoals een lunch of bedrijfsevent. Een sterke integratie in het team en bedrijf kan de deur opzetten voor toekomstige projecten.

5. Wees transparant over je agenda

Als interim manager combineer je je project mogelijks met andere activiteiten. Klanten appreciëren duidelijkheid over je beschikbaarheid. Deel indien mogelijk je agenda en werk met vaste (hele of halve) dagen, zeker als je parttime werkt. Communiceer afwijkingen steeds ruim op voorhand en wees realistisch in de haalbaarheid. Bereikbaarheid voor bijkomende afstemming kan nodig zijn.

6. Deel je expertise en ervaring

Proactiviteit wordt gewaardeerd. Je belangrijkste taak is het uitvoeren van je opdracht. Maar je kan méérwaarde creëren door je bredere kennis en ervaring te delen. Denk aan het opstellen van handige sjablonen, het voorstellen van digitale tools voor een efficiënter documentbeheer, advies over de organisatie van de juridische, HR of compliance afdeling, enz. Zo vergroot je de win-win voor zowel jezelf als de klant. Let er wel op dat je niet voorbijgaat aan de bestaande bedrijfscultuur en de werkwijzes van de klant, ook al heb je andere voorkeuren.

7. Toon flexibiliteit

Denk mee met de noden van de klant, zonder daarbij je eigen grenzen voorbij te gaan.

  • Inhoudelijk: Soms moet je mee evolueren met de prioriteiten van het bedrijf, zodat de focus van het project kan verschuiven. Wees bereid om nieuwe taken op te nemen, ook al zijn ze minder aansluitend of uitdagend.
  • Praktisch: Je kan extra projecttijd aanbieden in piekperiodes om te zorgen dat je opdracht volledig is afgerond op het einde. Respecteer daarbij wel de werktijden van het team en stem je aanwezigheid daarop af.

8. Beperk privételefoons

Het lijkt vanzelfsprekend, maar veel interim managers verliezen hier punten: frequent gebruik van de smartphone tijdens kantooruren geeft een negatieve indruk. Houd privégesprekken zoveel mogelijk buiten werktijd of tijdens de lunchpauze.

9. Vraag en geef feedback

Plan vroegtijdig een eerste feedbackmoment. Zo kan je snel bijsturen waar nodig. Daarnaast houden wij als bemiddelaar ook regelmatig contact met jou én de klant. We bespreken niet alleen successen, maar ook ontwikkelingspunten zodat je kan groeien en kan laten zien dat je suggesties van de klant ter harte neemt.

10. Werk naar een positieve aanbeveling

Het ultieme doel van elk project: eindigen met een positieve aanbeveling van de klant. Dit opent de deur naar nieuwe opdrachten en versterkt je reputatie als betrouwbare interim professional. Verlenging(en) van je project betekenen niet automatisch een positieve aanbeveling.

Tot slot

Een vlotte onboarding en een proactieve houding tijdens het project maken het verschil tussen een standaard uitvoering en een uitmuntend project. Met deze tips vergroot je niet alleen je kans op succes, maar ook op een langdurige samenwerking en sterke aanbevelingen.

Geschreven door Paulien Stuer - 07 okt. 2025

Gerelateerde posts

YouConnect nv


T +32 2 612 80 85
connect@youconnect.be
BE 0521.697.672

Kantoor Brussel

MeetDistrict Spectrum/Madou
Bischoffsheimlaan 15 - 1000 Brussel

Kantoor Gent

Hoofdkantoor
Nederkouter 124 - 9000 Gent

Kantoor Antwerpen

MeetDistrict The Link
Posthofbrug 6/8 - 2600 Antwerpen

Maatschappelijke zetel

Burotel
Congresstraat 35 - 1000 Brussel

made by
bekijk jouw favoriete jobs