Dit leidt tot een ongekende situatie op de arbeidsmarkt: er is nauwelijks nog spontane instroom, employer branding is een noodzaak geworden, jobbeurzen zijn meteen uitverkocht en wie bedrijfsstages wil aanbieden, moet naar betalende stagebeurzen.
Het oude wervingsmodel is volledig gekanteld, waarbij de kandidaat nu het laken volledig naar zich heeft toegetrokken. Dit heeft behoorlijk wat gevolgen voor iedereen die succesvol wil rekruteren. Een interessante evolutie is dat de recruiter nu optreedt als coach, zowel voor de kandidaat als voor de hiring manager. Het eerste klinkt vrij voor de hand liggend.
In een landschap dat bol staat van keuzes voor kandidaten is het cruciaal om te beslissen wie te benaderen en hoe hen te contacteren. Wat bepaalt of de recruiters van vandaag goede kandidaat-coaches zijn, wordt bepaald door hun professionalisme, het vermogen om het profiel grondig te bestuderen en te analyseren, te luisteren naar de verwachtingen van de kandidaat en constructief advies te geven. Succesvolle kandidaat-coaches beschikken dan ook over een indrukwekkende lijst competenties: resultaatgerichtheid, creativiteit, empathie, doorzettingsvermogen, communicatie en langetermijndenken. Misschien iets minder voor de hand liggend is dat de rol van recruiter ook geëvolueerd is naar die van coach voor de aanwervende manager. Dat blijkt wel een ander paar mouwen.
Het wordt immers niet altijd aanvaard dat je als een rekruteringskantoor een diepgaande, kritische blik op de vacature werpt. Het functieprofiel en het salarispakket: belangrijke informatie maar daar begint het nog maar. Wat is het verhaal dat dit bedrijf uniek maakt voor een kandidaat? Waarom zou een kandidaat hier willen werken? Hoe verhoud jij je als bedrijf tot concurrent-werkgevers in je regio? Effectieve wervingscoaches analyseren veel meer dan alleen de functie-inhoud en het salarispakket en begrijpen welk profiel duurzaam bij het bedrijf past. Meer dan ooit zijn recruiters coachende bemiddelaars, met als opdracht de ware verhalen naar boven te halen. Zij luisteren, begrijpen en verbinden de twee partijen.
Voor ons betekent dit dat we klanten soms advies moeten geven dat ze eigenlijk liever niet willen horen. Maar het kan niet anders. Elke vacature in onze portefeuille is een belangrijk, gezamenlijk wervingsproject. We werken intensief aan de zoekopdrachten die ons worden toevertrouwd, en vragen zelf ook vertrouwen, betrokkenheid en actieve deelname. Dit is geen nice-to-have, maar een absolute noodzaak in de huidige arbeidsmarkt.
Maakt het onze opdracht uitdagend? Zeker. Maar het bracht tegelijkertijd een verbreding van het vak voor de recruitment consultants bij YouConnect. Het betekent samenwerken aan een project, in gelijkwaardig partnerschap en met een echte connectie tussen alle betrokken partijen, om dit ene gezamenlijke doel te bereiken: samen de juiste kandidaat aanwerven.
Silversquare North
Koning Albert II Laan 4 - 1000 Brussel
Hoofdkantoor
Nederkouter 124 - 9000 Gent
MeetDistrict The Link
Posthofbrug 6/8 - 2600 Antwerpen
Burotel
Congresstraat 35 - 1000 Brussel