De belangrijkste uitdagingen rond AI-integratie voor HR
Een terugkerend thema was het gebrek aan strategische richting voor AI in het algemeen bij bedrijven, en voor HR in het bijzonder. Hoewel er veel interesse is en er al (vaak individuele) initiatieven werden gestart, ontbreekt het vaak aan een duidelijke visie met betrekking tot het gebruik van AI in de bedrijven en aan de integratie van AI in de dagelijkse werking.
De deelnemers wezen op verschillende obstakels:
Daarnaast heerst ook wel wat voorzichtigheid met betrekking tot de inschakeling van medewerkers: het betrekken van collega’s bij gesprekken en brainstorms over AI-gebruik kan gevoelig liggen door de mogelijke impact op hun rollen.
AI’s potentiële meerwaarde in HR
Ondanks deze uitdagingen zagen de deelnemers duidelijke opportuniteiten, onder andere in de domeinen Werving & Selectie, Learning & Development en Payrolling. Er werd een duidelijke grens getrokken tussen waar AI kan in helpen en waar niet.
Deze grens scheidt de relationele processen (geen AI) van de transactionele (wel AI).
Wellbeing bij medewerkers en de positieve beleving van de bedrijfscultuur staan haaks op een vergaande automatisering & AI-isering van processen. Het kan een noodzaak zijn back-office processen efficiënter te maken, maar de noodzakelijke menselijke interacties in HR-processen dienen zeker te worden behouden. Competenties zoals empathie en communicatievaardigheden blijven cruciaal en vragen om verdere ontwikkeling naarmate AI meer transactionele taken overneemt.
Verder werd benadrukt dat AI niet enkel bestaande processen efficiënter kan maken, maar ook aanleiding kan geven tot volledig nieuwe benaderingen. Dit vraagt om een frisse kijk en de durf om traditionele processen los te laten. Dus niet “hoe maken we dit proces efficienter” maar wel “wat is een goed proces om dit resultaat te bereiken.”
Veiligheid en ethiek
Tijdens de discussies kwamen ook bezorgdheden aan bod:
Een AI Opportunity Expert
Een innovatieve suggestie uit het World Café was de aanstelling van een interne AI Opportunity Expert. In grotere organisaties kan deze rol zelfs uitgroeien tot een AI-cel met key-users uit diverse afdelingen. Deze expert zou verantwoordelijk zijn voor:
Deze functie moet strategisch ingebed worden in de organisatie, met per afdeling een product owner.
Voor HR zou dit idealiter een medewerker zijn met affiniteit voor zowel HR als IT.
Conclusie
De implementatie van AI binnen HR staat meestal nog in de kinderschoenen, maar het blijkt essentieel om nu stappen te zetten. Bedrijven die AI negeren, worden ingehaald door de realiteit en zullen achterop raken in een steeds sneller evoluerend landschap.
Het World Café bracht waardevolle inzichten en benadrukte zowel de uitdagingen als de kansen van AI in HR.
Het event bleek een interessant draagvlak te bieden voor HR-leaders om vanuit hun rol krachtige impulsen te (blijven) geven voor een slimme benadering van AI in hun bedrijf. De deelnemers waren het eens over de noodzaak om nu strategische stappen te zetten zodat AI op een duurzame en effectieve manier kan worden geïntegreerd in en voor HR.
MeetDistrict Spectrum/Madou
Bischoffsheimlaan 15 - 1000 Brussel
Hoofdkantoor
Nederkouter 124 - 9000 Gent
MeetDistrict The Link
Posthofbrug 6/8 - 2600 Antwerpen
Burotel
Congresstraat 35 - 1000 Brussel