Een carrière in compliance: kansen en uitdagingen

Webinar banners 2
Voor deze blogpost had Sylvie het genoegen om Griet Pauwels, Managing Director en Certified Compliance Officer bij Truncus, te interviewen. Dit gesprek geeft je waardevolle inzichten over de kansen, de uitdagingen en de toekomst van een carrière in compliance.

Wat maakt volgens jou een carrière in compliance aantrekkelijk, en welke unieke kansen biedt het, zowel voor mensen die overstappen vanuit een ander domein als voor starters?

Een carrière in compliance biedt unieke mogelijkheden voor professionals die overstappen vanuit andere disciplines, zoals juridische functies, maar ook voor starters. Vanuit je compliance functie krijg je de kans om een heel breed perspectief te krijgen op alle activiteiten van een organisatie. Compliance professionals hebben het recht te spreken met verschillende uiteenlopende stakeholders binnen het bedrijf. Dit maakt het mogelijk om een zeer transversaal beeld te vormen van zowel de kansen als de uitdagingen binnen een organisatie. Je krijgt hierdoor ook echt de kans om heel veel bij te leren over de organisatie.

Als je werkt in een bedrijf waar compliance nog in zijn kinderschoenen staat, krijg je de kans om mee de krijtlijnen uit te tekenen. Dat maakt het ontzettend boeiend. Je zal dan ook wel sterk in je schoenen moeten staan om de rol van compliance te benadrukken.

Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee compliance professionals vandaag worden geconfronteerd, en wat geeft jou persoonlijk de meeste voldoening in deze rol?

Grootste uitdagingen:

  • De almaar groeiende hoeveelheid aan wet- en regelgeving vraagt om een zorgvuldige balans. Enerzijds moet je de regels correct opleggen en opvolgen, maar anderzijds mag dit niet verlammend werken voor het bedrijf. Het is een continue evenwichtsoefening.
  • Bij klanten van financiële instellingen zien we ook wel de zogenaamde ‘information fatigue’: bij de precontractuele informatie is er vaak sprake van een informatie-overload, waardoor beleggers onverschillig kunnen worden omdat ze al die informatie niet (meer) kunnen verwerken.
  • Tot slot is het ook een hele uitdaging om voortdurend bij te blijven met de nieuwe regelgevingen: AI, cybersecurity, duurzaamheid, DORA, … . Het is binnen een organisatie ook niet altijd duidelijk binnen welk team/ departement de verantwoordelijkheid ligt.

Grootste voldoening:

De voldoening in een compliance-rol komt vaak voort uit het bijdragen aan het succes van projecten. Dit kan variëren van het begeleiden van een succesvolle audit tot je input geven bij een marketing campagne waarbij je de evenwichtsoefening zo goed mogelijk hebt uitgevoerd. Wat ook heel veel voldoening geeft, is een schakel te zijn tussen de verschillende operationele teams, zo kan je direct feedback krijgen, begrijpen wat het probleem is en meteen werkbare oplossingen zoeken. Door proactief en oplossingsgericht te werken, kun je compliance neerzetten als een ondersteunende functie in plaats van een beperkende factor.

Hoe zie jij de evolutie van de rol van een compliance professional in de komende vijf jaar, gezien de snel veranderende regelgeving en technologie?

Technologie speelt en zal een steeds grotere rol spelen in compliance. AI -tools kunnen routinewerk, zoals juridisch opzoekwerk, nu al grotendeels automatiseren. Dit vraagt echter om een kritische blik van compliance professionals om de uitkomsten van deze tools correct en kritisch te interpreteren en ze te vertalen naar hun eigen bedrijfscontext.

De compliance rol zal zich ontwikkelen naar meer specialisatie in nichegebieden zoals cybersecurity en sustainability. Tegelijkertijd moeten professionals generalistisch blijven om digitale compliance-assistenten effectief aan te sturen. Dit vraagt om een goede kennis van technologie en de vaardigheid om deze tools te voeden met relevante data.

Hoe zou je de impact van de compliance functie binnen een organisatie beschrijven? Wat is volgens jou het belang van deze rol voor de bedrijfsvoering en reputatie?

Hoewel de compliance-functie vaak wordt onderschat omdat deze niet direct bijdraagt aan de omzet, speelt ze wel degelijk een cruciale rol in de reputatie en duurzame groei van een organisatie. Denk aan het vertrouwen van beleggers en de integriteit van de raad van bestuur die met hun leiderschap de juiste toon zetten binnen de onderneming. Immateriële factoren zoals een solide bedrijfsvoering en lange termijn engagement van stakeholders zijn van groot belang voor de uiteindelijke waardering van een bedrijf.

Een sterke compliance-cultuur helpt daarnaast ook boetes en reputatieschade te voorkomen. Het is dus uiterst belangrijk dat de compliancefunctie betrokken is tot op het hoogste niveau binnen de organisatie.

Een compliance professional functioneert eigenlijk als een influencer die de compliance-mentaliteit op een positieve manier weet te verspreiden binnen de organisatie.

Welke eigenschappen en vaardigheden moeten jonge professionals ontwikkelen om succesvol te zijn in een compliance functie? Heb je advies voor hen die overwegen deze carrière te starten?

Voor starters is het essentieel goed te weten waar het bedrijf voor staat en wat hun activiteiten zijn, hoe ze klanten benaderen, etc. Jonge professionals moeten de tijd krijgen om dat heel goed onder de knie te krijgen. Nadien kunnen ze de zaken bekijken vanuit het compliance oogpunt en zo risico’s definiëren en bijsturen waar nodig. Als compliance professional zal je gaandeweg leren mee te denken en samen naar oplossingen of alternatieven te zoeken. Goede communicatieskills zijn essentieel.

Advies voor starters: Durf de sprong te wagen. Compliance biedt een unieke kans om verantwoordelijkheid te nemen en een directe impact te maken, zelfs aan het begin van je carrière. Het is een soort ondernemerschap binnen een organisatie, waarbij je de ruggengraat vormt die ervoor zorgt dat anderen hun werk kunnen doen. Gebruik netwerken zoals BEAMA en Febelfin om kennis en praktijkvoorbeelden te delen. Zo kun je leren van concrete cases en je snel ontwikkelen in deze boeiende en dynamische rol.

10 dec. 2024

YouConnect nv


T +32 2 612 80 85
connect@youconnect.be
BE 0521.697.672

kantoor Brussel

Silversquare North
Koning Albert II Laan 4 - 1000 Brussel

kantoor Gent

Hoofdkantoor
Nederkouter 124 - 9000 Gent

kantoor Antwerpen

MeetDistrict The Link
Posthofbrug 6/8 - 2600 Antwerpen

maatschappelijke zetel

Burotel
Congresstraat 35 - 1000 Brussel

made by
bekijk jouw favoriete jobs